Poprzedni temat «» Następny temat
Jak zdemontować wałek naciagu
Autor Wiadomość
Svedos 
Dobry Mod



Pomógł: 90 razy
Wiek: 62
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 31014
Skąd: Zielona Góra
 #1  Wysłany: 2009-10-06, 00:10   Jak zdemontować wałek naciagu

Na przykładzie zegarka Moscow Clasic Aeronavigator, zademonstruję jak zdemontować/wymienić wałek naciągu w mechanizmach typu Molnia lub unitas/asianunitas, operacja ze względu na podobieństwa konstrukcyjne obu werków jest prawie identyczna i różni się tylko jednym szczegółem. W moim przypadku cały zabieg będzie polegał na zamontowaniu wałka który wcześniej „pożyczyłem” z Aeronavigatora.



1. Odkręcamy dekiel za pomocą klucza do dekli, ewentualnie w ostateczności można posłużyć się suwmiarką, nożyczki proponowane przez niektórych użytkowników zdecydowanie odradzam. Na dekiel warto nałożyć grubszą folie pozwoli to uniknąć przykrej niespodzianki w przypadku gdyby się nam klucz lub suwmiarka wyśliznęła.







2. Po odkręceniu dekla, należy bezwzględnie zwolnić sprężynę naciągu, robimy to w następujący sposób, naciągamy lekko koronkę tak jak byśmy chcieli nakręcić zegarek, robimy to tak aby zapadka blokująca koło naciągu lekko się zwolniła, przytrzymując mocno za koronkę odciągamy cienkim wkrętakiem zapadkę i przytrzymując ją delikatnie popuszczamy koronkę aż sprężyna się „zwolni”, wyciągamy koronkę w pozycję ustawianie wskazówek, aby wyciągnąć wałek należy nacisnąć sztyft od dźwigni blokującej wałek i wyciągnąć wałek ( w unitasach należy poluzować śrubę zabezpieczającą około 1-,5 obrotu nie więcej, jeśli wałek nie wychodzi to kolejne 0,5 obrotu)







3. Po wysunięciu wałka możemy np. zdemontować mechanizm z koperty lub wymienić uszkodzony wałek. Aby odkręcić wałek od koronki chwytamy go mocno i zdecydowanie szczypcami jak na fotografii i odkręcamy koronkę, w taki sam sposób zakładamy nowy wałek, lub np. nową koronkę









4. Montaż wałka przeprowadzamy naciskając najpierw sztyft, lub jeżeli to jest wersja z wkrętem to nie robimy nic, ponieważ wkręt poluzowaliśmy już wcześniej, a następnie dociskamy wałek do końca aż wejdzie na swoje miejsce w płycie głównej werku. Zwalniamy sztyft lub zakręcamy śrubę blokującą Wciskamy i wyciągamy koronkę , sprawdzamy czy chodzą wskazówki i czy można swobodnie nakręcić sprężynę naciągu



5. Jednak może nas spotkać przykra niespodzianka głównie w werkach Molni, dźwignia przesuwająca beczkę potrafi czasami wyskoczyć ze swojego miejsca. Wtedy musimy zdemontować mostek. Najpierw odkręcamy śrubkę dużego koła naciągu, następnie trzy śrubki mocujące mostek zaznaczone na fotce czerwonymi kropkami. Po odkręceniu zdejmujemy mostek za pomocą pęsety, pomagamy sobie wkrętakiem















6. Teraz trzeba ustawić dźwignię na swoje miejsce, obecnie znajduję się ona w miejscu zaznaczonym czerwoną kreską, a powinna być w miejscu zaznaczonym zieloną kreska, jak ją sprowadzić na swoje miejsce. To bardzo proste chwilowo wyciągamy beczkę i półbeczkę, naciskamy sztyft wkładając jednocześnie wałek do otwory, dźwignia samoczynnie ustawi się we właściwym położeniu. Ponownie naciskamy sztyft i delikatnie wyciągamy wałek, umieszczamy beczkę i półbeczkę na swoim miejscu. Teraz najbardziej skomplikowana część operacji (potrzebne są trzy ręce)musimy małym wkrętakiem przytrzymać beczkę na swoim miejscu, jednocześnie wciskamy wałek i naciskamy sztyft ( tego ostatniego nie robimy w przypadku śruby blokującej)







7.Teraz pozostaje nam założyć mostek, przykręcić śrubki mocujące go do płyty, następnie

odciągamy zapadkę blokującą koło naciągu , zakładamy koło i przykręcamy.

I to wszystko, zakładamy dekiel i po kłopocie.











W miarę możliwości postaram sie uzupełnić dokumentację zdjęciową
 
 
ALAMO 
Pijak i Złodziej



Pomógł: 181 razy
Wiek: 46
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 49277
Skąd: Vorpommern
 #2  Wysłany: 2009-10-06, 00:17   

Super tutorial!

Obrazisz sie na śmierć jeśli go przeniosę do Manufaktury :wink: ?
 
 
Svedos 
Dobry Mod



Pomógł: 90 razy
Wiek: 62
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 31014
Skąd: Zielona Góra
 #3  Wysłany: 2009-10-06, 00:19   

Przenoś, nie wiedziałem gdzie zamieścić.
 
 
ALAMO 
Pijak i Złodziej



Pomógł: 181 razy
Wiek: 46
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 49277
Skąd: Vorpommern
 #4  Wysłany: 2009-10-06, 00:21   

Dupa. Nie mogę. Trzeba poczekaż na jakiegoś oberszyszkownika :wink: - mod moda postów nie może edytować widać.
 
 
Maxio



Pomógł: 28 razy
Wiek: 47
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 11565
Skąd: Zielona Góra
 #5  Wysłany: 2009-10-06, 01:56   

..przenosić i podwiesić gdzieś na widoku i dodawać nowe historie z "chałupnictwa" (bez urazy). Niech się ludziska uczą (w tym ja oczywiście).





...EDIT

...jakoś tak mi się rozkazujący tryb włączył :wink:
 
 
CipherDog
Gość
 #6  Wysłany: 2009-10-06, 02:30   

Wartościowa robota. Dziękuję.
 
 
zer0
Gość
 #7  Wysłany: 2009-10-06, 11:26   

super, aż chyba popróbuje sw domu :)
 
 
Rudolf 



Pomógł: 112 razy
Wiek: 46
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 37156
Skąd: Bone China
 #8  Wysłany: 2009-10-06, 11:54   

Ja nawet kiedyś przyjmowałem rady praktyczne on-line na boxie a teraz wszystko jest w jedny miejscu. Dzieki Sszwedo !
 
 
Svedos 
Dobry Mod



Pomógł: 90 razy
Wiek: 62
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 31014
Skąd: Zielona Góra
 #9  Wysłany: 2009-10-06, 12:08   

Cały ten mój wywód można także potraktować jako pierwszą część poradnika jak rozebrać i złożyć zegarek, Ja jak zabieram się do pracy to zawsze po wymontowaniu werku, zdjęciu wskazówek i tarczy zaczynam od rozebrania mostka przekładni naciągu.
 
 
Blaz
[Usunięty]

 #10  Wysłany: 2009-10-06, 13:23   

Dzięki Ci Sszwedo za tą obrazową lekcję. :wink:
 
 
CornCobbMan 
Właściciel Pola Ryżowego
porwany obłędem...


Pomógł: 3 razy
Wiek: 47
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 2576
Skąd: Białystok
 #11  Wysłany: 2009-10-13, 13:21   

Pozwólcie, że się podepnę pod temat. Mam pewien problem. W jaki sposób wyciągnąć wałek z takiego Łucza? Nie ma tu żadnego przycisku do wciśnięcia przy wałku, a nie wiem za którą śrubkę się brać...

http://img126.imageshack.us/i/dscn2898s.jpg/
 
 
Svedos 
Dobry Mod



Pomógł: 90 razy
Wiek: 62
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 31014
Skąd: Zielona Góra
 #12  Wysłany: 2009-10-13, 13:24   

Nie znam tych werków, ale pod tą czarna osłoną może być jakaś dźwignia, myślę że andre będzie wiedział dokładnie.
 
 
Rudolf 



Pomógł: 112 razy
Wiek: 46
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 37156
Skąd: Bone China
 #13  Wysłany: 2009-10-13, 14:34   

można spróbować poluzować tą w lewo od koronki
 
 
Svedos 
Dobry Mod



Pomógł: 90 razy
Wiek: 62
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 31014
Skąd: Zielona Góra
 #14  Wysłany: 2009-10-13, 14:46   

Te trzy śrubki które widać to są raczej śrubki od mocowania mostka do płyty głównej.
 
 
Rudolf 



Pomógł: 112 razy
Wiek: 46
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 37156
Skąd: Bone China
 #15  Wysłany: 2009-10-13, 14:54   

w jednym z moich rusków było tak że wszystkie śrubki wyglądały jakby trzymały mostek i też nie wiedziałem która jest ta odpowiednia poluzowałem tą od koronki na lewo i wałek wyszedł . Ale w tym przypadku może być inaczej
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Charcoal2 Theme © Zarron Media modified for Przemo by joli
Wersja mobilna forum