Czwarty Wymiar
...world wide watches...

Warsztat - Konstrukcja dekla w zegarkach z alarmem.

zbyszke - 2009-11-15, 15:56
Temat postu: Konstrukcja dekla w zegarkach z alarmem.
Do zalozenia watku sklonil mnie serwis podobnego Atlantica z alarmem (mechanizm AS 1568 lub pochodna), ktory zaparowywal nawet od polozenia w lazience. Zegarmistrz wymienil obie koronki oraz uszczelke. Powiedzial przy okazji, ze rozwiazanie uszczelnienia dekla jest lepiej rozwiazane w radzieckich Poljotach, skadinad licencyjnej wersji AS. nie wiem, jak to wyglada u Poljota, bo nie mam takowego. Opisze wiec kontrukcje dekla u Atlantica, a kumotrowie, nie watpie, opisza jakie jest rozwiazanie "made in USSR".



A wiec po kolei, dekiel nie moze byc zalozony w dowolnej pozycji, lecz w scisle ustalonej - pierscien koperty ma wiec malutkie wyciecie (widoczne na godzinie 12.30.):



http://img267.imageshack.us/i/dsc06434.jpg/



Przyczyna - mloteczek mechanizmu musi uderzac w trzpien wystajacy z wewnetrznej powierzchni dekla. Dekiel ma dlatego mala wypustke (na zdjeciu na godzinie 11-tej), ktora wejdzie we wciecie na brzegu koperty:



http://img267.imageshack.us/i/dsc06435.jpg/



Dekiel zostal zalozony (wypustka jest we wcieciu), lezy dosc luzno, nie jest ani wcisniety, ani zakrecony:



http://img692.imageshack.us/i/dsc06436.jpg/



Teraz przychodzi gumowa uszczelka:



http://img265.imageshack.us/i/dsc06437l.jpg/



Nad uszczelka zostaje przykrecony taki metalowy pierscien:



http://img20.imageshack.us/i/dsc06438f.jpg/



Jest on chyba nagwintowany od strony zewnetrznej, w kazdym razie razie zakreca sie go kluczem (suwmiarka) i lapie gwint na kopercie. Tak wyglada dekiel po zlozeniu:



http://img692.imageshack.us/i/dsc06439y.jpg/



A jak to wyglada w Poljocie? Prosze o opis.

crayzee - 2009-11-15, 16:19

Właśnie obejrzałem mojego Poljota.



Generalnie rozwiązanie z nacięciem pozycjonującym dekiel jest takie samo, z tym, że w Atlanticu jest ono umieszczone wewnątrz koperty, a zegarki radzieckie mają wycięty fragment wystającej części koperty, w której znajduje się gwint do mocowania pierścienia (opis nieco oględny, ale żona zabrała mi aparat i nie mogę Ci tego pokazać). Montaż dekla przebiega następująco:



1. Uszczelka wewnątrz koperty

2. Na uszczelkę zakładany dekiel

3. Na dekiel zakręcany pierścień mocujący



Moim zdaniem jedyna poważniejsza różnica, to sposób założenia uszczelki. W Atlanticu jednak jest ona dużo szersza i widzę, że przykrywa w całości szparę pomiędzy deklem, a kopertą. Docisk pierścienia mocującego powinien dodatkowo uszczelnić całość.



Może problem z nieszczelnością nie leży w mocowaniu dekla, a np. w braku odpowiedniego uszczelnienia przy koronkach lub przy szkle?



BTW, radzieckie zegarki lubią się zaparować czasem nawet od lekko spoconej ręki. :(

ALAMO - 2009-11-15, 16:21

Rozwiązanie radzieckie rózni się kolejnością, i jest typowe dla wszystkich zegarków radzieckich. Za chwilę zrobię fotki i uzupełnię, ale wygląda to tak :



1. Koperta jest standardowo wyprofilowana, identycznie jak w innych radzieckich zegarkach. Na pierścień mechanizmu idzie uszczelka gumowa standardowej grubości - około 0,8 mm.



2. Na to idzie dekiel który ustawiano w pozycji róznie - czasami malutkim punktem kontrolny na dekli, a czasami wogóle.



3. Na dekiel idzie zwykły pierścień dokręcający. Były dwa warianty uszczelnienia - jeden z grubszą uszczelką, drugi gdy pod pierścień szła jeszcze płaska uszczelka stalowa.



Inaczej było to rozwiązane w modelach do mniej-więcej konca lat '60 - tam był jeszcze dodatkowy dekiel.

Svedos - 2009-11-15, 21:45

We współczesnych Rosyjskich Alarmach dekiel jest wciskany lub przykręcany na śrubki.
zbyszke - 2009-11-16, 09:56

ALAMO napisał:
Rozwiązanie radzieckie rózni się kolejnością, i jest typowe dla wszystkich zegarków radzieckich. Za chwilę zrobię fotki i uzupełnię, ale wygląda to tak :



1. Koperta jest standardowo wyprofilowana, identycznie jak w innych radzieckich zegarkach. Na pierścień mechanizmu idzie uszczelka gumowa standardowej grubości - około 0,8 mm.



2. Na to idzie dekiel który ustawiano w pozycji róznie - czasami malutkim punktem kontrolny na dekli, a czasami wogóle.



3. Na dekiel idzie zwykły pierścień dokręcający. Były dwa warianty uszczelnienia - jeden z grubszą uszczelką, drugi gdy pod pierścień szła jeszcze płaska uszczelka stalowa.


Inaczej było to rozwiązane w modelach do mniej-więcej konca lat '60 - tam był jeszcze dodatkowy dekiel.




Oo, wlasnie tak mowil zegarmistrz. Najpierw uszczelka, dopiero potem dekiel i pierscien uszczelniajacy. Jego zdaniem to lepsza konstrukcja, bardziej szczelna. Macie jakies uwagi w tym temacie?

ALAMO - 2009-11-16, 10:09

Tylko tyle, że uszczelki stalowej z zasady nie ma, ponieważ zegarmistrze przy przegladach ją uszkadzali - jest tak cienka że rwie się w rękach, dosłownie. Z zasady była przyklejona do dekla potem, kurzem i innymi atrakcjami, więc nie szło jej oddzielić "bezurazowo". Pół biedy jeśli uszczelka pod spodem była jeszcze sprawna, czyli sprężysta - wtedy zegarek trzymal szczelność. Gorzej, jeśli była już wysuszona - wtedy było tak jak mówi Crayzee. Chociaż w mojej opinii, parowanie "od noszenia" nei miało związku z uszczelnieniem koronek, lecz własnie dekli.



Edytka : tu masz zbyszke dokładnie wszystko pokazane :

http://www.chinawatches.f...2612-1,750.html



Mam nadzieję że pozbyłes się już tej rdzy z dekla - ona także może miec wpływ na szczelność.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group